- Volgens de Nederlandse autofabrikant Lightyear is de zonne-auto Lightyear 0 de meest aerodynamische auto ooit.
- Het in 2016 opgerichte Lightyear wil elektrische auto’s met behulp van zonne-energie een groter bereik geven.
- Begin september werd bekend dat ook de Nederlandse overheid voor het eerst geld in het autobedrijf steekt.
- Lees ook: Ik reed in de €250.000 kostende Lightyear 0, ’s werelds eerste zonnewagen van Nederlandse makelij die klaar is voor productie – dit viel me op
De Nederlandse autofabrikant Lightyear beweert dat zonne-auto Lightyear 0 (voorheen Lightyear 1) de meest aerodynamische auto ooit is. Die claim wordt volgens het bedrijf ondersteund door recente testen in windtunnels in Stuttgart op basis van de geharmoniseerde standaardrichtlijn WLTP.
Het in 2016 opgerichte Lightyear wil elektrische auto’s met behulp van zonne-energie een groter bereik geven. Het Helmondse bedrijf maakte begin september bekend 81 miljoen euro aan investeringen te hebben binnengehaald.
Voor het eerst steekt ook de overheid geld in het autobedrijf: Invest-NL, de provincie Noord-Brabant en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij investeren samen 25 miljoen euro.
De exclusieve Zweedse autobouwer Koenigsegg kocht zich afgelopen juli in bij Lightyear. Welk bedrag daarbij gemoeid was is onbekend.
In juni onthulde het bedrijf zijn eerste prototype. Dit model moet volgens planning over twee maanden in beperkte productie gaan voor een prijs van 250.000 euro. Een volgende serie met grotere aantallen, de Lightyear 2, moet daarna in 2024 of 2025 de weg op gaan.
De automaker benadrukt dat een lage luchtweerstand helpt bij de efficiëntie van de auto. Dat zorgt ervoor dat er langer kan worden gereden zonder de auto op te hoeven laden. Aerodynamica is een belangrijke energieverbruiker, met luchtweerstand die aanzienlijk toeneemt bij hogere snelheden. Op snelwegsnelheden is volgens het bedrijf aerodynamica goed voor ongeveer 60 procent van het totale energieverbruik.